Sunday, October 18, 2009

Assigment Project - Compose

COMPOSE
(Projek-Baja Organik)

Semester ini, bagi subjek Sains Alam Sekitar (TSE 2013), kelas kami telah diberi 2 project iaitu compose dan blog development. Pada entry ini, saya berkongsi la sedikit tentang project pertama kami iaitu compose.

Bagaimana projek compose tu sebenarnya? Kami telah diberi tugas untuk menghasilkan baja organik. Setiap group kecil dalam kelas diminta menghasilkan sendiri baja dan melihat keberkesanan baja tersebut dengan menanam pokok. Begitu serba sedikit pengenalan tugas kami. Bawah ini saya akan ceritakan serba ringkas mengenai apa itu baja organik dan juga pengalaman kami sepanjang projek ini.

Baja organik adalah baja yang dihasilkan dengan menggunakan bahan-bahan semulajadi. Ianya menggunakan bahan-bahan yang mengalami proses pereputan serta memberi nutrien penting untuk tumbuh-tumbuhan. Ianya selamat digunakan, jimat dan juga mesra alam. Kebaikan baja organik juga antaranya ialah dapat membetulkan tahap pH tanah, menstabilkan alam sekitar dan dapat memberikan kebaikan jangkamasa yang panjang pada tanaman dan tanah. Bahan -bahan yang boleh digunakan sebagai penghasilan baja organik ialah seperti sayur-sayuran yang sudah lama, buah-buahan yang sudah rosak, nasi basi, roti berkulat, daun-daun kering dan sebagainya. Untuk projek kami, kami memilih roti yang sudah berkulat sebagai bahan compose kami.

Proses penyediaan baja :


1. Roti yang sudah berkulat dan rosak, dicarik-carik.


2. Roti yang sudah dicarik, diletakkan di dalam bekas dan dibiarkan selama sebulan.


3. Kemudian, campurkan roti yang sudah dibiarkan itu dicampur dengan tanah yang sesuai.


Proses Penanaman pokok :

1. Sediakan pasu yang telah diisi dengan tanah yang sudah digaul dengan baja.


2. Kami menggunakan benih sawi dalam experiment kami.


3. Memasukkan benih ke dalam pasu.


4. Menyiram


Perkembangan :


Selepas 3 hari

Selepas 6 hari

selepas 21 hari


Selepas sebulan

0 comments:

Post a Comment